Correlation of Health Worker Services to Client Satisfaction in Inpatient Ward

  • Achmad Machron Chairulfalah Universitas Faletehan
  • Dwi Agung Riyanto Universitas Faletehan
Keywords: patient satisfaction, health care services, service management, nurse performance

Abstract

Strategic efforts to accelerate the improvement of public health status must be owned by health facilities. The level of patient satisfaction closely relates to the service provided by health workers in hospital institutions. The ability to provide optimal service, to improve the quality of service to community, and to consider client satisfaction factors must be prioritized by health workers. This research aimed to determine the relationship between health worker services and the level of satisfaction of inpatient clients at Kencana Serang Hospital in 2022. It used a correlation test and a cross-sectional design. The research population was inpatients at Kencana Serang Hospital and the sample size was 100 respondents. The results of the data analysis showed that there was a close relationship between service providers and patient satisfaction factors. Hospital management should attempt to improve the aspects of monitoring function of health workers performance evaluation in providing services to clients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Widya, AS., Rifa, M., & Sasmito, C. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, Harga dan Citra Institusi Terhadap Kepuasan Pasien. MADANI Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, Vol 10 No. 2, 50–63.

Anfal, A. L. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Rumah Sakit Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Rumah Sakit Umum Sundari Medan Tahun 2018. Excellent Midwifery Journal, 3(2), 1-19.

Arifin, S., Rahman, A., Muhyi, R., Putri, A. O., & Hadianor, H. (2019). Hubungan usia, tingkat pendidikan, fasilitas kesehatan dengan kepuasan pasien di puskesmas muara laung. Jurnal Publikasi Kesehatan Masyarakat Indonesia, 6(2).

Citraningtyas, G., Jayanto, I., Nangaro, J., & Nangaro, A. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap terhadap Pelayanan Kefarmasian di Instalasi Farmasi RS X Tahuna. Jurnal Manajemen dan Pelayanan Farmasi. Journal of Management and Pharmacy Practice), 10(1), 14. https://doi.org/10.22146/jmpf.45917

Dewi, I., Bambela, N., & Temesvari, N. A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien di Rumah Sakit: Literature Review. Journal of Hospital Management ISSN (Vol. 4, Issue 02).

Dewi, M. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Pengguna BPJS pada Rumah Sakit Rehabilitasi Medik Kabupaten Aceh Timur (Vol. 5, Issue 2).

Gede, I., Raharja, D., Kusumadewi, S., & Astiti, D. P. (2018). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Poliklinik Gigi Dan Mulut Rumah Sakit Umum Puri Raharja. ODONTO Dental Journal (Vol. 5).

Lely, M., & Suryati, T. (2018). Persepsi Pasien Rawat Jalan Terhadap Kualitas Pelayanan Di Rumah Sakit. Buletin Penelitian Kesehatan, 46(4). https://doi.org/10.22435/bpk.v46i4.33

Sari, L. N., Erpidawati, E., & Susanti, E. (2019). Hubungan kualitas layanan terhadap kepuasan pasien. Menara Medika, 1(2).

Marzaweny, D., Hadiwidjojo, D., & Chandra, T. (2012). Analisis Kepuasan Pasien sebagai Mediasi Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Citra Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Arifin Achmad Pekanbaru. Vol. 10.

Mulyani, Fudholi, A., & Satibi. (2021). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kefarmasian Menggunakan Model Servqual di Puskesmas Kabupaten Garut. Majalah Farmaseutik, 17(3), 284–295. https://doi.org/10.22146/farmaseutik.v1i1.54017

Mustika, D., Sari, K. (2017). Report : Kepuasan Pasien Terhadap Layanan Rawat Inap RSUD Jagakarsa.

Nafs, T., Prodi, A.-Z., Psikologi, S., & Psikologi, F. (2017). Pengaruh Mutu Pelayanan Kesehatan Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Ruang Dewasa Umum Rumah Sakit X Kabupaten Gresik. PSIKOSAINS, 12(2), 99–111.

Oktaria, D., Fajrini, F., Latifah, N., Romdhona, N. (2021). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Terhadap Pelayanan Kefarmasian di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Umum Kota Tangerang Selatan Tahun 2021. Muhammadiyah Public Health Journal |, 2(1).

Pasalli’, A., & Patattan, A. A. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Fatima Makale Di Era New Normal. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 14–19. https://doi.org/10.52774/jkfn.v4i1.57

Putu Dyana Christasani1, S. (2016). Kajian Faktor Demografi Terhadap Kepuasan Pasien Jaminan Kesehatan Nasional Pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama. Jurnal Farmasi Sains dan Komunitas, Vol. 13 No. 1, 28–34.

Jacobis, R. (2013). Faktor-Faktor Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Peserta Jamkesmas Di BLU RSUP Prof. Dr. RD Kandou Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(4).

Surasdiman, Gunawan, & Kadir, I. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas dan Pengetahuan Terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Batu-Batu Kabupaten Soppeng. In YUME: Journal of Management (Vol. 2, Issue 1). https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/yume

Toliaso, C. S., Mandagi, C. K. F., & Kolibu, F. K. (2018). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Puskesmas Bahu Kota Manado. Jurnal KESMAS (Vol. 7, Issue 4).

Published
2024-07-02
How to Cite
Chairulfalah, A., & Riyanto, D. (2024). Correlation of Health Worker Services to Client Satisfaction in Inpatient Ward. Faletehan Health Journal, 11(02), 111-116. https://doi.org/10.33746/fhj.v11i02.601